Kunstenmakertrofee 2019

Kunstenmakertrofeeën 2019 uitgereikt!

Op vrijdagmiddag 4 oktober mochten de tweede lichting winnaars van de Kunstenmakertrofee hun onderscheiding in ontvangst nemen in de hal van het Kulturhus. Tijdens een feestelijke ceremonie die begon om 12 uur, kregen groep 7 van de Haarschool, groep 5/6 van de OBS Dijkerhoek, groep 6 van de Holterenk en groep 8b van de Regenboog de Kunstenmakertrofee uitgereikt.

De Kunstenmakertrofee is een wisseltrofee. Elk jaar bedenken en maken alle groepen uit afwisselend de onder- en bovenbouw van de vier Holtense basisscholen een kunstwerk naar aanleiding van een thema. Dit jaar was het thema ‘Beeldende kunst’. De Haarschool won met een TV toestel, Dijkerhoek met een Molen, de Holterenk met een Vlag en de Regenboog met Totempalen. Ze mochten de trofee, een creatie van de Holtense kunstenares Sophia de Vries, mee terug naar hun school nemen, voorzien van een schildje waarop de nieuwe winnaars staan vermeld. De kunstwerken werden vervolgens als onderdeel van de EtalageKunstRoute van de VHBK (Vereniging Holtense Beeldende Kunstenaars) ruim een maand lang tentoongesteld in het Ondernemershuis.

De Kunstenmakertrofee is een initiatief van de Stichting Kunst & Cultuur Holten i.s.m. de VHBK en de Holtense basisscholen. Het doel is kinderen in de basisschoolleeftijd kennis te laten maken met kunst in het algemeen en met het zelf bedenken en maken van een kunstwerk in het bijzonder. Onderdeel van het initiatief is het project ‘Kunstenaar in de klas’. Een enthousiaste en educatief onderlegde kunstenaar leert en inspireert kinderen met een open blik te kijken naar kunst, na te denken over kunst en tenslotte zelf aan de slag te gaan met een kunstwerk. De Kunstenmakertrofee is financieel mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor twee jaar.

Kunstenmakertrofeeën 2018 uitgereikt!

Onder flinke belangstelling zijn afgelopen zaterdag 6 oktober 2018 de vier Kunstenmakertrofeeën uitgereikt door Wim Meijer van de Stichting Kunst & Cultuur Holten aan de basisscholen in Holten en Dijkerhoek.

De trofeeën werden enthousiast in ontvangst genomen door kinderen van de groepen die het winnende kunstwerk maakten op basis van het thema ‘Muziek’. Deze originele en kleurrijke kunstwerken zijn tot 30 oktober te bewonderen als onderdeel van de Etalagekunstroute van de VBKH. Ze staan geëtaleerd aan de Dorpstraat tegenover de Oudheidkamer. U kunt ze ook bekijken op de Facebookpagina van de Stichting Kunst & Cultuur Holten.

Zoals u wellicht hebt gelezen in het krantenartikel van Holten Extra hebben wij i.s.m. de Holtense basisscholen, de Vereniging Holtense Beeldende Kunstenaars en de Stichting Nagelhoutcollectie een kunstproject opgezet onder de naam ‘Kunstenmakertrofee’ waarbij kinderen op de basisscholen per groep een kunstwerk maken. Een driekoppige jury heeft inmiddels binnen elke school een winnend kunstwerk aangewezen. Deze vier kunstwerken zullen tentoongesteld worden tijdens de etalagekunstroute.

Voor dit project hebben we een subsidie aangevraagd bij het Prins Bernhardfonds en die aanvraag is gehonoreerd met een cheque van 2.500 euro, een bedrag dat wij de komende twee jaar mogen uitgeven.
We willen, in overleg met de scholen, 1000 euro per jaar besteden aan het project ‘Kunstenaar in de klas’ die vertelt over kunst en instructies geeft voor het bedenken en maken van een kunstwerk. De overige 500 euro investeren we in vier Kunstenmaker-wisseltrofeeën, die de Holtense kunstenares Sophia de Vries op dit moment maakt. Als bestuur hebben we besloten 500 euro voor deze trofeeën bij te passen uit eigen middelen.
De uitreiking van de Kunstenmakertrofeeën zal plaatsvinden op zaterdagmiddag 6 oktober in het Kulturhus, bij de start van de Etalagekunstroute, die duurt tot 11 november.

[Download de PDF]